Jak nahrávat podcast

Mé zkušenosti z produkce video podcastů Jak na sítě a She Boss. Rady pro všechny, kdo chtějí s podcasty začít.

Podcasty jsou teď docela in. Možná jste si všimli. Možná si říkáte, že byste taky nějaký měli začít natáčet. Ale kde začít? Jaký si pořídit mikrofon, jakou kameru, a jak podcast dostat až k lidem, do jejich mobilů? V tomto článku se zaměříme hlavně na to, jak podcast nahrát. A to ať ho točíte sami, tedy stylem one man, nebo one woman show. Nebo chcete točit rozhovory a je jedno jestli začnete teď točit online na dálku a nebo počkáte, až je budete opět moci točit naživo.

Za posledního půl roku jsem natočila 20 epizod podcastů, jak naživo, tak offline, a sepsala jsem pro vás své zkušenosti. Vše co tady píšu se týká mých zkušeností jako producentky.

Téma

První krok je nápad – o čem váš podcast vůbec bude. Dva podcasty, které produkuji, to měly v tomhle ohledu velmi jednoduché.

Jeden točíme s Eliškou Vyhnánkovou, jmenuje se Jak na sítě a je – překvapení – o sociálních sítích.

Druhý – She Boss Time – natáčím ve spolupráci s cats2cats.org a je o tom, čemu se tahle organizace věnuje už přes 10 let – ženy v podnikání.

Pokud začínáte a nemáte pevnou myšlenku, moc to nehroťte, vaše téma se může časem změnit. Prostě si vyberte oblast, která vás zajímá a o které něco víte a po pár dílech zjistíte, jestli vám to sedí nebo se chcete posunout někam trochu jinam.

Vybavení

Mikrofon

Nejdůležitější k nahrávání podcastu je mikrofon. Chcete dynamický mikrofon s kardioidní charakteristikou. Tyhle mikrofony totiž snímají zvuk hlavně zepředu, potlačují zvuk po stranách a samozřejmě ze zadní strany mikrofonu.

My na natáčení používáme RODE PodMic. Rode jako značka mikrofonů vyrábí velmi kvalitní produkty a tenhle model je cenově dostupný. Vyjde na necelé tři tisíce a my na rozhovory používáme samozřejmě dva a více mikrofonů. Produkuje velmi profesionálně znějící zvuk. Je dostatečně bohatý a vyvážený, má takový ten rádiový. Uvnitř toho mikrofonu je shockmount, který redukuje vibrace a pop filtr pro eliminaci plosivních zvuků. Pokud chcete jeho zvuk ještě o něco vylepšit, můžete si pořídit tenhle molitanový pop filtr, který ty plosivní zvuky eliminuje o něco lépe.

Během nahrávání je důležité zůstat celou dobu natáčení v ose mikrofonu. Tím, že snímají zvuk hlavně zepředu, každé vychýlení z osy je pak poznat na hlasitosti a kvalitě zvuku.

Další mikrofony vhodné na podcasty:

  • USB mikrofon pro solo začátečníky RODE NT-USB Mini (nepotřebujete rekorder, jen zapojíte do PC)
  • Profesionální podcastový mikrofon Shure SM7B

Rekorder

Z počátku jsem používala ZOOM H6 kapesní rekorder. Dodává se v praktické přenosné krabici s dvěma náhradními kapslemi. Má 4 XLR vstupy, tedy v základním modu je možné do něj zapojiet až 4 XLR mikrofony. Jedna z kapslí slouží jako rozšíření o další 2 XLR vstupy.

H6 je velmi univerzální nástoj na práci v terénu, což je ovšem i jeho nevýhodou. Není určen přímo na nahrávání podcastů, takže se pak víc zapotíte v postprodukci. Zvuk nahrává potichu  občas je slyšet šum.

Update srpen 2021: Nově teď na nahrávání používám novinku ZOOM PodTrak P4 – malý přenosný rekorder určený primárně na podcasty. Zvuk je hlasitější, čistější, má 4x XLR vstup a 4x jack odposlechy. Taky má vlastní soundpad na zvukové efekty a jde na něj nahrávat i rozhovor po telefonu. Je to valstně taková menší verze RODE Procasteru.

Akustika

Místnost, ve které nahráváte, je dobré akusticky upravit. Ale popravdě to není zase to nejdůležitější. Nahrávala jsem u sebe v panelové pracovně, v openspace kanceláři i v historickém bytě s vysokými stropy. Ano, je to poznat. Ale mnohem důležitější je obsah.

Asi nejlevnějším způsobem, jak ozvěnu trochu rozbít je umístit kolem sebe, ale hlavně pořed sebe cokoliv, co zvuk pohltí. Nahrávala jsem voice overy obklopena polštáři z gauče. Můžete kolem sebe rozdvěsit deky, keré máte doma. Udělat si improvizovanou zvukovou budku.

Pokud chcete trochu zainvestovat, tak určitě začněte u akustické pěny a akustických dek – skvělé produkty a pár super rad najdete na akusticka-pena.cz

 

Jak nahrávat

Jakmile jste si vybrali mikrofon, tak potřebujete dostat zvuk do počítače. U USB mikrofonů je to jednoduché, nahráváte přímo do DaVinci Resolve. Pokud nahráváte jen audio, postačí Audacity a na Macu třeba GarageBand.

U rekordéru, kromě toho, že nahráváte na SD kartu, máte také možnost připojit skrze USB k počítači, nastavit ho jako zvukové interface a nahrávat do zmíněných programů.

Podcasty nahrávám většinou v terénu, takže přímo na SD kartu v rekordéru. Doma si rekordér připojím jako zvukové interface, propojím s PC a nahrávám buď do OBS nebo přímo do DaVinci Resolve.

Sluchátka

Pokud točíte sami sebe, a zvláště pokud točíte podcast online, doporučuju sluchátka. Zaprvé prostě jednoduše potřebujete monitorovat zvuk. a zadruhé, pokud točíte online, tak co rozhodně nechcete je, aby vám zvuk zněl z reproduktorů a váš mikrofon snímal hlas vašeho hosta. Chcete nahrát čistě svůj hlas a váš host by měl na svém konci nahrávat sebe.

ZOOM PodTrack P4 tohle řeší a při nahrávání přes mobil k žádnému echu nedochází.

Ze začátku vám stačí obyčejné špunty, prostě abyste se dobře slyšeli. V takových sluchátkách ovšem neuslyšíte zvuky, které by mohly vaše audio narušit – jako statický šum.

Pokud točíme naživo, tak mí podcasteři sluchátka nemají, protože zvuk monitoruji já za kamerou. Používám Marshall Major III. Jako upgrade by byly vhodné Sony MDR-7506.

Ve videu zmiňuji sluchátka s aktivním potlačením zvuku. Ty však na podcasty vhodné nejsou!

Úprava zvuku (Editace)

Do samotné editace zvuku se dneska moc podrobně pouštět nebudeme, ale aspoň pár bodů si řekneme. Na vše používám DaVinci Resolve.

Jsou tři kroky, které při každé úpravě zvuku musíme udělat:

  1. Normalizovat na úroveň -6 Db, někdy až -3Db. Zvolte si, co vám vyhovuje víc. Důležité je, aby všichni zněli stejně nahlas.
  2. Kompresor, abychom zmenšili rozdíly mezi zvuky, které jsou nejvíc nahlas a nejvíc potichu
  3. A pak je to Ekvalizér abychom hlasům dali více zemitý nádech a aby zněly bohatěji.

Je důležité vystříhat všechny nechtěné zvuky, jako kašlání, hluboké nádechy nebo bouchání do stolu, které se do mikrofonů může přenést. Z každé stopy taky vystříhám z každé stopy tichá místa, aby nedělaly ozvěnu.

Pokud se bavíme pouze o audio epizodách, tak ty exportuji ve formátu WAW a pak je v Audacity převedu do MP3.

K distribuci pak používáme buď Anchor, který je zdarma, ale méně spolehlivý. Nebo Simplecast, který je sice placený, ale zato nabízí mimo jiné velmi podrobné statistiky.

Eliška Martynek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin