foto a video

Jak nahrát (skvělý) PODCAST | Jednoduchý návod pro začátečníky

V článku se dozvíte, jak nahrát (skvělý) podcast. Je to opravdu jednoduchý návod i pro úplné začátečníky. Ukážeme si jak vybrat mikrofon, jak nahrávat audio, v čem ho zpracovat a jak ho dostat mezi lidi.

Zaměříme se hlavně na to, jak podcast nahrát. A to ať ho točíte sami, tedy stylem one (wo)man show, nebo chcete točit rozhovory. A je jedno, jestli začnete teď točit online na dálku a nebo počkáte, až je budete opět moci točit naživo.

Za posledního půl roku jsem natočila 20 epizod podcastů, jak naživo, tak offline, a sepsala jsem pro vás své zkušenosti. V tomhle videu se dozvíte Co k nahrávání podcastu potřebujete – jaký mikrofon, jak nahrávat, a letmo si řekneme jak zvuk zpracovat.

Vše co tady budu říkat se týká mých zkušeností jako producentky, ne jako pocasterky. Takže budu popisovat jak já natáčím jiné podcastery.

Téma

O čem bude váš podcast?

První krok je nápad – o čem váš podcast vůbec bude. Dva podcasty, které produkuji, to měly v tomhle ohledu velmi jednoduché. Jeden točíme s Eliškou Vyhnánkovou, jmenuje se Jak na sítě a je – překvapení – o sociálních sítích. Druhý – She Boss Time – natáčím ve spolupráci s cats2cats.org a je o tom, čemu se tahle organizace věnuje už přes 10 let – ženy v podnikání.

Pokud začínáte a nemáte pevnou myšlenku, moc to nehroťte, vaše téma se může časem změnit. Prostě si vyberte oblast, která vás láká a po pár dílech zjistíte, jestli vám to sedí nebo se chcete posunout někam trochu jinam.

Vybavení

Mikrofon XLR

Nejdůležitější k nahrávání podcastu je mikrofon. Chcete dynamický mikrofon s kardioidní charakteristikou. Tyhle mikrofony totiž mají tu charakteristiku, že snímají zvuk hlavně zepředu, potlačují zvuk po stranách a samozřejmě ze zadní strany mikrofonu.

My na natáčení používáme RODE PodMic a to z několika důvodů. Rode jako značka mikrofonů nevyrábí špatné věci a tenhle model je cenově dostupný. Vyjde na necelé tři tisíce a my na rozhovory používáme samozřejmě dva. Produkuje velmi profesionálně znějící zvuk. Je dostatečně bohatý a vyvážený, má takový ten rádiový nádech – přeci jen je to broadcastový mikrofon. Uvnitř toho mikrofonu je shockmount, který redukuje vibrace a pop filtr pro eliminaci plosivních zvuků. Pokud chcete jeho zvuk ještě o něco vylepšit, můžete si pořídit tenhle externí a velice předražený molitanový pop filtr, který ty plosivní zvuky eliminuje o něco lépe.

Pokud míříte o něco výš, tak RODE vyrábí o třidu vyšší podcastový mikrofon a tím je RODE Procaster, ten vás vyjde na 4450,- Kč. A takovým standartem v odvětví radiového vysílání je Shure SM7B. Nicméně to je mikrofon, ke kterému se musíte propracovat. Stojí přes 10 tisíc a za cenu jednoho Shure můžete mít 3 PodMicy.

Důležité u dynamických mikrofonů je, pokud to je možné, zůstat celou dobu natáčení v ose mikrofonu. Tím, jak snímají zvuk hlavně zepředu, tak každé vychýlení z osy je pak hlasitosti a kvalitě zvuku.
Velkou výhodou a zároveň nevýhodou těchhle mikrofonů je to, že se zapojují pomocí XLR kabelu. Výhoda je to proto, že jsou flexibilnější, dá se s nimi lépe pracovat než s USB mikrofony. Nevýhoda je to proto, že k němu potřebujete ještě nějaké audio interface. A to nás přivádí k dalšímu bodu.

 

Rekordér

Já používám Zoom H6, kapesní rekordér. Dodává se v téhle slušivé krabičce s dvěma kapslemi, které je možné připojit. Dále se k němu dají dokoupit ještě další nadstavce, jeden s dalšími 2 XLR vstupy.

Samotná H6 má 4 XLR vstupy a s tímhle nadstavcem jich je celkem 6, Což znamená, že můžete najednou připojit v základu 4 a s kapslí až 6 XLR mikrofonů. Takže jsem zdlouhavě řekla v podstatě to, že tenhle rekordér jsem si vybrala kvůli škálovatelnosti. Zatím nahráváme převážně rozhovory dvou lidí. Nicméně pokud budou do budoucna 3 nebo 4 máme pokryto.

Ideální by bylo pořídit si k tomuhle rekordéru ještě předzesilovač, takzvaný CloudLifter. Signál ještě zesílí a lépe se s ním pracuje. Více informací najdete ve videu pod článkem.

Anebo místo Zoomu H6 používat Rodecaster, zvukový interface speciálně pro podcasty, který navíc s RODE PodMic krásně spolupracuje a umí si ho před-zesílit jak je potřeba.

Co bych nedoporučila jsou klopové mikrofony. Pokud nejste Petr Ludwig a nemáte natolik nosné téma, že si můžete trochu horší kvalitu zvuku dovolit. A to myslím v tom nejlepším smyslu. A nedoporučuji ani mikrofony typu Blue Yeti, protože nemají kardioidní charakter a snímají příliš mnoho zvuků z okolí.

Pokud máte takový mikrofon a chcete ho použít, tak určitě doporučuji ošetřit akustiku v místnosti, kde nahráváte. To byste měli udělat tak jako tak, ale pokud máte dobrý mikrofon, není to nezbytně nutné.

Mikrofon USB

Pokud natáčíte Solo podcast, nebo podcast na dálku, stačil by vám nějaký USB podcastový mikrofon. Ten připojíte přímo do PC, a můžete rovnou nahrávat do DaVinci. Záložka Fairlight je hodně propracovaný nástroj a nahráváte přímo do programu, ve kterém budete stříhat. Další možnosti jsou třeba programy Audacity na Windows nebo GarageBand na Macy.
Můj první tip je Comica STM-UBS, kondenzátorový mikrofon pro podcasty, YouTube videa nebo zpěv. Má opět kardioidní charakteristiku, ale taky má dvě kapsle. Ty snímají buď obě zepředu, anebo můžete charakteristiku přepnout a každá kapsle snímá z jedné strany. Takže se nakonec může hodit i na rozhovory. Ale to až v době daleko podCovidové, protože by ona účastníci měli být co nejblíže u mikrofonu.

Publikování

Ještě pár slov k tomu, jak dostat podcast mezi lidi. Nástojů je spousta. Ze své zkušenosti mohu doporučit dva:

Jak audio nahrávat, proč k tomu používat sluchátka a základní informace ke zpracování zvuku v DaVinci Resolve, se dozvíte v tomto videu.

Similar Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *